Alla inlägg den 30 januari 2007

Av leonardo - 30 januari 2007 15:41

Det gläder mig att majoriteten som röstat har valt alternativet att onda krafter inte finns, endas brist på kunskap!Min far är heligt övertygad om att Hitler, Stalin, Attila och andra med liknande karaktär steks möra i helvetet i detta nu. Själv är jag övertygad om att helvetet inte finns. T.o.m den katolska kyrkan, som ju är domedagsprofeterande mer än de flesta, har präster som säger strikt taget följande: Det är teoretiskt möjligt att det finns ett helvete, men det är högst osannolikt att det finns någon där. (Vänligen notera att Jesus aldrig nämnde ett helvete!)Även om den katolska kyrkans teorier inte ligger mig nära hjärtat på något sätt, så måste jag hålla med om detta. Vad som finns i nästa liv står skrivet i stjärnorna. Säkert finns dimensioner som vi inte ens kan föreställa oss, än mindre formulera. Men en plats dit Skaparen skickar misshagliga personer? Knappast.När jag var 13 år började min lilla revolt mot etablerade kyrkliga samfund. I det lilla, förstås. Hemma. Den fråga som plågade mig först av alla var just detta: om Gud älskar oändligt och samtidigt inte har några behov – varför ska han straffa? Varför vara rättvis? Detta är ju behov, till att börja med. Och dessutom, om Gud är oändligt älskande – varför kan han inte förlåta allt? Och om han inte har några behov, varför kräver han lydnad, tillbedja, etc? Kärlek kräver inget. Absolut kärlek kräver ännu mindre. Mindre än noll, faktiskt, som min vän skulle ha sagt.Låt aldrig någon intala er att det finns en straffande Gud. Detta är det största nonsens som mänskligheten någonsin tänkt ut. En lögn av kosmiska dimensioner! Eller som min vän brukade säga: Gud sysslar inte med sådana saker!Det sägs att Gud skapade oss till sin avbild, men faktum är att de kristna kyrkornas teorier gör motsatsen: de har förminskat Gud till att vara en avbild av människorna. Med mänskliga behov och mänskliga värderingar. Vem vill ha en sådan Gud. Och så undrar kyrkorna varför folk slutat komma till mässan…..För 500 år sedan var den sammanlagda tillgången på information så begränsad att den motsvarade ca 4 st DN under en ”Svenssons” livstid! Hur mycket kan det vara idag? Människor som har en så omfattande tillgång på information som vi har idag kommer aldrig acceptera dessa primitiva teorier och lögner. Det är faktiskt en direkt förolämpning.För bara 500 år sedan hade man blivit bränd på bål om man hävdat att människor kommer resa till månen. Kom ihåg var som hände Galileo! Jag är övertygad om att Skaparen har utrustat oss med ett förstånd som kan begripa skapelsen i hela dess storslagenhet. Idag saknar vi kunskap, men det kommer säkert. Fortsätt söka!

Av leonardo - 30 januari 2007 15:19

Detta är ett amerikanskt talesätt som jag tidigare tyckte var nonsens - det är ju ohederligt. Eller?Med åren har min syn på detta förändrats. Inom psykiatrin/psykologin använder man ibland en teknik som kallas affirmationer. Det betyder att patienten "intalar" sig att han/hon har de egenskaper som saknas. Enkelt uttryckt.Man kan t.ex varje morgon ställa sig framför spegeln och säga till sig själv:Jag tycker om mig sådan jag är,Jag är nöjd med min kropp,Jag är en god människa,Jag är en bra far/mor,Jag låter mig inte stressas av någonting,etc, etc.En annan form av affirmationer som jag tycker är oerhört givande handlar om andliga egenskaper. Dessa tjänar till att göra personen mer medveten om sitt andliga jag, mer medveten om sina andliga resurser. Det kan t.ex vara i stil med:Mitt andliga jag är mitt sanna jag,Min ande vägleder mig i alla situationer,Min ande leder mig till psykisk läkning,Min ande ger mig lugn och balans,etc, etc.Alla affirmationer har det gemensamt att de är tillämpningar av det amerikanska talesättet i rubriken. Personen har inte de egenskaper han/hon intalar sig ha, men genom att man upprepar dessa affirmationer för sig själv kommer dessa egenskaper snart att bli verklighet. Och faktiskt går det mycket fortare än man skulle kunna tro!Prova!!! Skriv dina egna affirmationer. Välj sådana egenskaper du skulle vilja ha. Häng upp dem framför spegeln i badrummet och läs dem högt för dig själv varje morgon. Alternativt - häng upp andra i taket över sängen och läs dem högt innan du somnar. Ditt undermedvetna kommer behandla dessa intryck i sömnen, och det är enormt värdefullt och effektivt! Jag garanterar att om du gör detta systematiskt och koncentrerat, så kommer de bli din verklighet fortare än du tror.Om du har problem med att hitta på affirmationer så finns det bra litteratur på ämnet. Titta i bokhandeln. En mycket bra affirmationsbok som handlar om andliga egenskaper är Deepak Chopras bok "Djupt till hjärtat". I den finns 100 affirmationer med en liten meditationstext att läsas varje dag. Syftet är att fundera lite över denna text under dagen. Du behöver inte sitta som en buddha och meditera! Välj en metod som passar dig. Kom ihåg! Det finns inga måsten andra än de du väljer!Fler praktiska råd följer....

Presentation

Omröstning

Kan människor förändras till det bättre?
 Ja, fast det är svårt.
 Ja, inte alls svårt.
 Ja, fast bara i småsaker.
 Nej, aldrig. (Summan av våra laster är alltid konstant).

Fråga mig

1 besvarad fråga

Kalender

Ti On To Fr
1 2 3 4 5 6 7
8 9 10 11 12 13 14
15
16 17 18 19 20 21
22 23 24 25 26 27 28
29 30 31
<<< Januari 2007 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards