Direktlänk till inlägg 30 januari 2007

Fake it till You make it.....

Av leonardo - 30 januari 2007 15:19

Detta är ett amerikanskt talesätt som jag tidigare tyckte var nonsens - det är ju ohederligt. Eller?Med åren har min syn på detta förändrats. Inom psykiatrin/psykologin använder man ibland en teknik som kallas affirmationer. Det betyder att patienten "intalar" sig att han/hon har de egenskaper som saknas. Enkelt uttryckt.Man kan t.ex varje morgon ställa sig framför spegeln och säga till sig själv:Jag tycker om mig sådan jag är,Jag är nöjd med min kropp,Jag är en god människa,Jag är en bra far/mor,Jag låter mig inte stressas av någonting,etc, etc.En annan form av affirmationer som jag tycker är oerhört givande handlar om andliga egenskaper. Dessa tjänar till att göra personen mer medveten om sitt andliga jag, mer medveten om sina andliga resurser. Det kan t.ex vara i stil med:Mitt andliga jag är mitt sanna jag,Min ande vägleder mig i alla situationer,Min ande leder mig till psykisk läkning,Min ande ger mig lugn och balans,etc, etc.Alla affirmationer har det gemensamt att de är tillämpningar av det amerikanska talesättet i rubriken. Personen har inte de egenskaper han/hon intalar sig ha, men genom att man upprepar dessa affirmationer för sig själv kommer dessa egenskaper snart att bli verklighet. Och faktiskt går det mycket fortare än man skulle kunna tro!Prova!!! Skriv dina egna affirmationer. Välj sådana egenskaper du skulle vilja ha. Häng upp dem framför spegeln i badrummet och läs dem högt för dig själv varje morgon. Alternativt - häng upp andra i taket över sängen och läs dem högt innan du somnar. Ditt undermedvetna kommer behandla dessa intryck i sömnen, och det är enormt värdefullt och effektivt! Jag garanterar att om du gör detta systematiskt och koncentrerat, så kommer de bli din verklighet fortare än du tror.Om du har problem med att hitta på affirmationer så finns det bra litteratur på ämnet. Titta i bokhandeln. En mycket bra affirmationsbok som handlar om andliga egenskaper är Deepak Chopras bok "Djupt till hjärtat". I den finns 100 affirmationer med en liten meditationstext att läsas varje dag. Syftet är att fundera lite över denna text under dagen. Du behöver inte sitta som en buddha och meditera! Välj en metod som passar dig. Kom ihåg! Det finns inga måsten andra än de du väljer!Fler praktiska råd följer....

 
 
Enchanted

Enchanted

2 februari 2007 14:17

Det där fungerar verkligen, åtminstone till en viss del. Antagligen funkar allt om man bara bestämmer sig för att klara det och affirmationerna inte är för krångliga. Tankens kraft är stor, brukar man ju säga. Just nu använder jag mig av: "Jag behöver inte oroa mig för allting kommer att ordna sig till det bästa" eftersom jag så att säga är en professionell oroare. Hittills har det inte gett resultat, men å andra sidan har jag slarvat väldigt mycket med den affirmationen.

Kan man använda sig av flera affirmationer på samma gång eller blir det för mycket att registrera och bearbeta då?

http://enchanted.bloggagratis.se

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av leonardo - 2 januari 2021 07:49

Jag är övertygad om att människor fungerar olika väl under olika tider på dygnet. Vad det beror på vet jag inte med säkerhet även om jag har några teorier. Ingen av dem kan dock bevisas. Själv är jag mest aktiv på natten. Jag piggnar till mycket påta...

Av leonardo - 18 augusti 2020 22:20


Jag har inte skrivit regelbundet på denna blogg på ca 10 år. Istället har jag skrivit böcker. Det kommer en snart i bokhandeln i e-form och audio. Säger till när det blir dags. Hoppas ni kommer gilla den. Vet inte om det är vanligt eller ej, men jag ...

Av leonardo - 14 juni 2020 07:13

Hej och ett speciellt välkommen tillbaka till alla trogna läsare genom åren. Det är några år sedan jag skrev på bloggen regelbundet. Jag är författare till yrket och har skrivit böcker senaste tiden. Nu har jag precis blivit klar med en bok som snart...

Av leonardo - 1 oktober 2014 17:57

Om jag fick den begränsningen tilldelad, vilket är ett svårt bakslag för en "författare på fritiden", så skulle jag idag säga till alla som vill lyssna:   "Oroa er aldrig för någonting alls!"   Och fick jag lägga till en mening så skulle det ...

Av leonardo - 14 september 2009 16:49

Jag har skrivit under signaturen "Leonardo" sedan 2006. Mitt namn är dock Gregor Weiss. Under de senaste 18 månaderna har jag inte varit särskilt flitig på bloggen, men det beror på att jag istället skrivit en bok. Den heter "En sann lögn" och finns ...

Presentation

Omröstning

Kan människor förändras till det bättre?
 Ja, fast det är svårt.
 Ja, inte alls svårt.
 Ja, fast bara i småsaker.
 Nej, aldrig. (Summan av våra laster är alltid konstant).

Fråga mig

1 besvarad fråga

Kalender

Ti On To Fr
1 2 3 4 5 6 7
8 9 10 11 12 13 14
15
16 17 18 19 20 21
22 23 24 25 26 27 28
29 30 31
<<< Januari 2007 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards