Alla inlägg under oktober 2006

Av leonardo - 27 oktober 2006 12:43

En liten gåva är bättre än ett stort löfte.(Finländskt)Alla vet vi att vi ofta säger saker som vi inte lever efter. Detsamma gäller löften. Strängt taget: en människas ord borde gälla - det ska inte behövas löften. Ett löfte antyder att det finns anledning att tvivla på personens ordhållighet.Min erfarenhet visar att det är en människas handlingar man bedöms efter, inte det man säger. Ju större diskrepans det är mellan en persons ord och hans handlingar, desto sämre förtroende har man för denna person. Omvänt, en människa som handlar helt efter sina ord vinner respekt och bedöms ha stor integritet.Vad tycker du?

Av leonardo - 26 oktober 2006 15:01

Varför i all världen hatar du dig själv???? Allt som finns är kärlek! Kan det vara så att du inte kan hitta kärleken inom dig?

Av leonardo - 26 oktober 2006 14:57

Den som ger bort med gott hjärtaberikar sig själv.(Persiskt)Om premissen "vi är alla ett" är korrekt är ordspråket givet. Den som ger till andra ger samtidigt till sig själv. Det finns en koppling här till ordspråket som gällde att hjälpa andra. Det man inte har själv kan man inte heller ge bort. Om man inte känner glädje kan du inte heller glädja andra, etc...Vad tycker du?

Av leonardo - 25 oktober 2006 10:34

Räck aldrig ut handen längreän att du kan dra den tillbaka.(Irländskt)Jag tänkte på hur det är att hjälpa andra, att finnas till för andra. Om jag ställer upp för andra så till den grad att jag själv mår dåligt, då är jag illa ute. Om jag inte mår bra själv, kan jag inte hjälpa andra att må bra. Om jag själv blir lidande i min altruism, hur kan jag då hjälpa någon? Vad tycker du?

Av leonardo - 23 oktober 2006 13:55

Det finns ingen ensammare människaän den som endast älskar sig själv.(Judiskt)Enligt min åsikt är det en missuppfattning eller feltolkning av begrepp. Man kan inte älska andra om man inte älskar sig själv. Därav följer också att om man verkligen älskar sig själv kan man inte undgå att älska andra. Vad ordspråket gäller, tror jag, är en sjuklig egoism som misstolkats som egenkärlek.Vad tycker du?

Av leonardo - 22 oktober 2006 15:01

Dina egna fel lägger du andra till last.Sök inåt, så bedrar du inte dig själv.(Arabiskt)Min erfarenhet är att de fel (eller karaktärssvagheter) jag själv har som stör mig mest är också de som stör mig mest hos andra. Däremot tog det mig många år att inse att det är så, att jag har dessa fel själv.Vad tycker du?

Av leonardo - 21 oktober 2006 12:52

Det är lätt att ändra en flods loppoch att spränga bort ett berg,men nästan omöjligtatt ändra en människas natur.(Kinesiskt)Min mormor hade en annan variant:Det är lättare att äta upp en tunna saltän att ändra sin karaktär.Detta är också min erfarenhet. Vad tycker du?Jag lägger in ett talesätt eller ordspråk dagligen (såvida jag inte är bortrest). En del tycker jag stämmer bra med mina erfarenheter, andra gör det inte. Kan det vara så att livet och dess villkor förändras så mycket med tiden att t.o.m väletablerade ordspråk blir ogiltiga? Jag är tacksam för kommentarer.

Presentation

Omröstning

Kan människor förändras till det bättre?
 Ja, fast det är svårt.
 Ja, inte alls svårt.
 Ja, fast bara i småsaker.
 Nej, aldrig. (Summan av våra laster är alltid konstant).

Fråga mig

1 besvarad fråga

Kalender

Ti On To Fr
           
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21 22
23
24
25 26 27
28
29
30
31
<<< Oktober 2006 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards