Alla inlägg under februari 2007

Av leonardo - 7 februari 2007 19:23

Om du är absolut övertygad om att att du är ärlig mot dig själv: Lita på det du känner! Du kommer veta vad som är sant och vad som inte är det. Det finns inget enklare sätt att uttrycka det.

Av leonardo - 7 februari 2007 16:07

Jag har funderat på om sanningen kan formuleras på ett enkelt sätt. Jag trodde länge att varje människas sanning är korrekt - det finns lika många sanningar som det finns människor. Det stämmer! Tro inget annat!Man kan dock närma sig saken från ett annat håll:"Genom sanningen har jag erövrat universum".Detta är Nitsche och han har absolut rätt! Den som tar till sig sanningen förstår också skapelsen.

Av leonardo - 6 februari 2007 14:10

Nu har jag inte skrivit något på ett par dagar och så kommer det förbli ett tag. Har oerhört mycket att göra just nu. Väl mött senare!

Av leonardo - 3 februari 2007 11:35

Kan man bli bättre?

Av leonardo - 2 februari 2007 19:08

Några affirmationer som jag fokuserat på regelbundet under lång tid är inriktade på att förbättra mina positiva karaktärsdrag och bekämpa de negativa. I perioder har jag då affirmerat mig enligt följande:Självömkan - jag tar ansvar för mitt liv och tycker inte synd om mig själv.Högmod - högmod stoppar vidare utveckling. Därför är jag ödmjuk.Oärlighet - oärliga och ohederliga tankar och gärningar motverkar allt jag vill uppnå. Jag är ärlig och hederlig.Jag har inga falska motiv. Mina motiv är grundade på medkänsla, inte egoism.Jag är en värdefull människa. Jag är inte värd mer, men inte heller mindre än någon annan.Jag är en bra far/en bra make/maka. Oavsett hurdan jag är som far/mor, make/maka – jag gör mitt bästa!Jag är stolt över min kropp. Fixering vid kroppen leder till att jag slösar kraft på något som inte leder till större mognad.Jag är trofast och modig. Jag förtjänar att älska och bli älskad.Jag kan uttrycka mig ärligt.Jag älskar mig själv som jag är. Om jag inte älskar mig själv kan jag inte heller älska andra.En annan period handlade om affirmation i syfte att främja mina personliga mål. Dessa kunde exempelvis vara:Jag ska i varje situation träffa det mest kärleksfulla valet.Jag skall utveckla min andlighet i alla lägen.Jag skall alltid vara ärlig mot mig själv och mot andra.Jag skall finna min sinnesro.Jag skall alltid agera kärleksfull och hänsynsfullt.Det finns givetvis många andra möjligheter. Du vet bäst själv vilka mål du vill uppnå. Försök anpassa dina affirmationer efter dessa. Mina exempel ovan fungerade bra för mig, men det är inte sagt att de kommer fungera lika bra för dig. Prova dig fram! Det är värt mödan!En annan sak som varit EXTREMT hjälpfull för mig är följande övning (som jag också gör med mina barn). Fråga dig själv (och dina barn/partner) följande:Vad var dagens bottennapp?Vad var dagens höjdpunkt?Syftet är att identifiera dessa två känslor och sätta namn på dem samt att fundera lite på varför de upplevdes som bottennapp, respektive höjdpunkt. Vad innebär det för dig? Det är också en sorts affirmation. Det handlar om att bekräfta sina egna känslor och den rätt man har att känna precis vad man gör. Du behöver inte analysera känslorna i fråga. Bara konstatera att de finns.Faktiskt är det så, att när du kan acceptera dina känslor sådana de är, utan att kategorisera dem som "bra" eller "dåliga", då har du kommit LÅNGT! Känslorna är varken bra eller dåliga. De endast ÄR! Vi kan uppleva dem, låta oss ledas av dem, men vi behöver inte alltid agera på dem. Vi behöver inte alltid värdera dem. I takt med att vi slutar agera på våra känslor, blir vi mognare och får större kontroll över våra liv.

Av leonardo - 2 februari 2007 18:00

Kondomen:De första kondomerna tillverkades av skinn eller vävda tyger. Skinnkondomer var helt klart alltför tjocka för att kunna skänka njutning och tygkondomer släppte igenom både sperma och mikrober. De kunde visserligen användas många gånger, vilket var ekonomiskt, men långt ifrån hygieniskt.De första verkligt effektiva kondomerna gjordes av blindtarmar från lamm. Dessa finns fortfarande att tillgå och anses vara bättre (känslomässigt) än latexkondomer, men är inte helt täta och skyddar inte särskilt bra mot sjukdomar.Massproduktion av kondomer började i mitten av 1800-talet när man uppfann vulkaniseringsprocessen av gummi. Dessa kondomer var ganska obekväma och dyra, och därmed bara tillgängliga för de som hade råd. De var däremot återanvändbara. Den verkliga revolutionen kom på 1930-talet med latexkondomen.Ett av de tidigaste kondommärkena var "Merry Widows" (dvs Lyckliga änkor). mko0

Av leonardo - 2 februari 2007 17:34

Fröken försöker lära eleverna skillnaden mellan olika träd och frågar:-Hur ser bokens blad ut?-Vita med en massa bokstäver på, säger Klas.Pappa följer Per till skolan första dagen och säger:-Du behöver bara gå i skolan tills du blir 16 år.Per börjar gråta och frågar:-Men då kommer du väl ändå och hämtar mig?Grabbarna står på skolgården och resonerar.-Mattegubben är knasig, säger en. Han påstår att mer än 45% av klassen får underkänt.-Helknas, säger en annan. Vi är ju bara 29 i klassen.När använder man förkortningen osv. ?När man vill att folk ska tro att man kan komma med fler exempel än vad man faktiskt kan.Vilken fågel bygger sitt bo med lera?Lergöken.-Fröken, jag hörde att Jesus lever. Betyder det att påsklovet kommer avskaffas?Olle, kan du nämna en stad i Italien?-Gärna det. Vilken?Vad är höjden av fukt i källaren?När man får en mört i råttfällan.Älskling, se vad vackert det är nere i dalen.Ja, varför skulle du då släpa mig hit upp?Olle som rökte 60 cigaretter om dagen lyckades sluta helt tvärt. Han tände den sista när han tankade bilen.Varifrån kommer de leriga fotspåren?Vet inte. De har följt efter mig hela vägen från skolan.

Av leonardo - 2 februari 2007 17:24

Jag har fått en kommentar till den blog jag skrev häromdagen som heter "Fake it till You make it". Det handlar om affirmationer och frågan var om man ska koncentrera sig på en affirmation i taget eller om man kan ha flera samtidigt.Min erfarenhet pekar på att resultatet blir bättre om man koncentrerar sig på ett tema. Det betyder att man kan ha flera likartade affirmationer samtidigt, men med samma syfte eller mål. Det handlar ju inte om särskilt lång tid heller. Jag tycker mig märka tydliga förändringar redan efter ett par veckors affirmerande.Det finns dock inga absoluta svar. Prova dig fram! Lita på att det du känner blir bäst för dig. Om du är osäker är det risk att affirmationen inte har avsedd effekt. Det viktigaste för mig har varit att jag koncentrerat mig på affirmationen och agerat som om den redan haft effekt (Fake it till You make it). Efter ett par dagar har jag märkt att jag automatiskt agerade på detta vis. Jag behövde inte ens koncentrera mig på att göra det. Och plötsligt var det verklighet!Tveka inte att försöka. Ansträngningen är liten och belöningen stor.

Presentation

Omröstning

Kan människor förändras till det bättre?
 Ja, fast det är svårt.
 Ja, inte alls svårt.
 Ja, fast bara i småsaker.
 Nej, aldrig. (Summan av våra laster är alltid konstant).

Fråga mig

1 besvarad fråga

Kalender

Ti On To Fr
     
1
2 3
4
5
6 7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
<<< Februari 2007 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards