Alla inlägg den 11 januari 2007

Av leonardo - 11 januari 2007 15:22

Jag känner, av erfarenhet och av kommentarer till min blog (jag har valt att inte publicera alla), att många inte förstår sammanhanget mellan förälskelse och kärlek.Min erfarenhet, och observera att jag skriver MIN erfarenhet, är det som kommer nedan. Jag vill inte hävda någon sorts ofelbarhet (jag är ingen påve), utan jag skriver bara det jag lärt av livet och mina erfarenheter.Kärlek är ett sinnestillstånd som tillåter oss att i vissa situationer avstå från rätten att prioritera egna mål till förmån för andras mål. Det händer emellanåt att en partner vill genomföra något som inte direkt gagnar mig själv, men som uppenbarligen gagnar min partner. Kärlek är att främja (bejaka) det som partnern har valt. Om partner älskar dig så väljer han/hon inte något som drabbar dig negativt, utan något som du kan främja utan att må dåligt själv. Det låter lite luddigt, så jag försöker igen:Om du älskar någon som vill göra något som du inte förstår, kanske inte heller tycker om, men som främjar den person du älskar, då stöder du den personen i hans/hennes strävanden. Däremot, om han/hon älskar dig, då kommer personen inte välja en handling som skadar dig. Om det finns ömsesidig kärlek, då behöver inte detta beslut vara särskilt svårt – båda tjänar på det i form av bra mående, en känsla av att man uppnått ett mål man strävat efter. Enskilda mål är gemensamma mål och kärlek legat till grund för besluten.Bra mående är en nyckel i allt detta. Att vara tillfreds med sin situation kan uppnås på olika sätt – med eller utan sin partners medverkan. Detta är alltid en orubblig sanning: det du inte har kan du heller inte ge! Om du inte älskar dig själv kan du inte älska andra. Att älska sig själv innebär också att bejaka sina medmänniskors/partners val i livet. Att välja det som är bra för sin partner är att bejaka mänskligheten. Åter: VI ÄR ALLA ETT! Det som är bra för din partner är bra för dig, och vice versa. Den som älskar behöver inte avstå någonting. Det som bejakar andra bejakar också sig själv. När man förstått detta blir alla beslut mycket enklare.Dock inte enkla! Ibland vill det egna jaget pocka på uppmärksamhet, det vill att du ska fatta egoistiska beslut. I slutänden kommer dessa handlingar skada dig. Låt dig inte luras! När sinnet söker enkla lösningar kan man ta miste. Om du kan se till andras väl i dina beslut behöver du inte tveka: Alla dessa beslut är även till din fördel.Fortsättning följer.....

Presentation

Omröstning

Kan människor förändras till det bättre?
 Ja, fast det är svårt.
 Ja, inte alls svårt.
 Ja, fast bara i småsaker.
 Nej, aldrig. (Summan av våra laster är alltid konstant).

Fråga mig

1 besvarad fråga

Kalender

Ti On To Fr
1 2 3 4 5 6 7
8 9 10 11 12 13 14
15
16 17 18 19 20 21
22 23 24 25 26 27 28
29 30 31
<<< Januari 2007 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards