Alla inlägg den 7 januari 2007

Av leonardo - 7 januari 2007 16:30

Jag upptäckte just att bilderna som skulle vara med morgonens blog inte kom med. Nu finns de dock att beskåda!

Av leonardo - 7 januari 2007 12:35

Surfing:Befolkningen på Hawaii ägnade sig åt surfing redan före 1400-talet. Från början var det en sysselsättning för kungar och drottningar. Brädorna gjordes i solitt trä i tre olika stilar, beroende på förhållanden. De kunde variera i längd från 2,7 meter till 5,4 meter och var så tunga att de fick ligga kvar på stranden.Duke Kahanamoku från Hawaii surfade ständigt på Waikiki och hjälpte till att popularisera sporten. Han kom till Sydney 1915 och spred surfingen till Australien. Man använde brädor som tillverkades av lokalt timmer. När han var klar med att imponera på befolkningen, tog han med sig en kvinna ut på brädan och därmed var tandemsurfing uppfunnet. Hon hette miss Isabel Letham och gick till historien. I alla fall i Australien.På 1950-60 talen blev brädorna mer tillgängliga och lättare i glasfiber och skumgummi.P.S Hawaiis befolkning kommer ursprungligen från mikronesien och/eller polynesien. De gav sig iväg på en månadslång tur ut i det okända, endast vägledda av den, för dem, nyupptäckta Polstjärnan. Det tolkades som att den orörliga stjärnan visade ett "förlovat land". De kom så småningom till Hawaii och blev öarnas ursprungsbefolkning. Den vita befolkningen härstammar från missionärer från Bostontrakten som till varje pris skulle frälsa dessa stackars vildar. Redan andra generationen missionärer, dvs deras barn, tog kontroll över handel och skeppsfart och blev därmed stommen till Hawaiis rika befolkning.Skolväsendet grundades av en färgstark man av engelsk börd. Han kom till världen medan hans globetrotter-föräldrar var på väg mellan orterna Uliassutai och Karakoram i Asien. Det var också de namn han fick. Eftersom han hette Blake i efternamn, insisterade han, med all rätt, på att alla skulle tilltala honom med hans fulla namn: Uliassutai Karakoram Blake. Om jag hade ett sådant namn skulle jag göra sammalunda!

Av leonardo - 7 januari 2007 12:27

Starkt varumärke (BRand Recognition; Ex Coca Cola):Du är på fest, ser en snygg kille. Han kommer fram till dig och säger: "Jag har hört att du är fantastisk i sängen".Representation:Du är på fest och ser en snygg kille. Han gillar dig men du övertygar honom om att gå hem med din kompis istället.Teknisk support:Din kompis kan inte tillfredsställa honom så hon ringer dig.Spam:En kille kommer in på en fest. Han blickar ut över rummet och inser att han vill ha alla brudar. Han ställer sig på bordet och skriker: "Jag är fantastisk i sängen".

Av leonardo - 7 januari 2007 11:55

Det förefaller som om jag varit oklar i min terminologi. Frontalloberna är området innanför pannbenet (se bild). Jag har vid något tillfälle kallat dessa prefrontalloberna. Det är en sammanblandning av svenska och engelska. På engelska heter området prefrontalcortex. Pre är ett prefix som betyder ”före”, frontal betyder förstås ”främre” och cortex betyder ”märg” (eller kärna).Jag bifogar ett par bilder för att klargöra detta ytterligare. Tyvärr är alla namn på engelska, men de relevanta namnen kommer ni känna igen - amygdala, hippocampus, etc. Det färgglada område som är inom rektangeln är det som kallas limbiska systemet, dvs det system varifrån våra starkaste emotionella responser styrs. Jag beklagar att texten knapp syns, men jag har inte lyckats få det bättre än så.Fortsättning kanske senare idag….annars imorgon.

Presentation

Omröstning

Kan människor förändras till det bättre?
 Ja, fast det är svårt.
 Ja, inte alls svårt.
 Ja, fast bara i småsaker.
 Nej, aldrig. (Summan av våra laster är alltid konstant).

Fråga mig

1 besvarad fråga

Kalender

Ti On To Fr
1 2 3 4 5 6 7
8 9 10 11 12 13 14
15
16 17 18 19 20 21
22 23 24 25 26 27 28
29 30 31
<<< Januari 2007 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards