Direktlänk till inlägg 28 januari 2007

Lite om ondska...

Av leonardo - 28 januari 2007 13:55

Jag kanske är naiv i överkant (fast det tror jag inte – tills någon bevisar motsatsen), med jag är övertygad om att ondska INTE existerar. Jag läser ofta biografier, särskilt sådana är väl underbyggda med gedigen forskning. Förra året kom det en ny biografi om Stalin. Han är ansvarig för mer än 20 miljoner människors död – av sitt eget folk! Var han ond?Jag har länge fascinerats av det ryska folket – av olika skäl. Innan jag läste denna biografi av Simon Sebag Montefiore var jag övertygad om att Stalin var en ond galning. Efter att ha läst denna och andra biografier, bl.a Stalins dotters (Svetlana Allilujevas bok ”20 brev till en vän”), måste jag säga att min syn på Stalin har förändrats.(Om jag ska vara ärlig – och det vill jag verkligen – så beror förändringen inte bara på dessa böcker. Annat har hänt i mitt liv som förändrat min syn på vår existens.)Stalin var en beläst, om inte bildad, man. Det som ledde till denna katastrof av mänskligt lidande var hans absoluta övertygelse att endast han visste hur man skulle kunna lyckliggöra det ryska folket. Han litade inte på någon, inte ens på sin dotter. Eftersom han själv inte satt inne med alla de kunskaper som behövs för att leda en nation på ett bra sätt, och inte lyssnade till andra, var det bäddat för katastrof.Jag vill påstå att han faktiskt INTE var ond, bara okunnig. Att han hade en sådan absolut makt ledde till katastrofen. Faktiskt så betyder det att många andra i ledande ställning är ansvariga för det som hände. Varför lät de honom få denna makt? Varför lydde de hans order? Av rädsla! Och det var det som styrde Stalin också – förlamande skräck!Som jag har skrivit tidigare: Rädsla är kärlekens motsats. Stalins Ryssland är ett enastående (och fruktansvärt) exempel på detta.Jag vill här utmana ödet lite och hävda att ondska inte finns. Allt ont mänskligheten någonsin har gjort beror på okunskap. Att vår värld ser ut som den gör beror på okunskap.Historiska fakta talar för att det är så. Med ökande kunskap har vår värld blivit bättre. Givetvis finns det fortfarande nationer i stor fattigdom och stort lidande. Men inte ”i ondska”. Att människor gör sig skyldiga till onda handlingar betyder inte att de är onda. Bara okunniga. Att den ena amerikanska presidenten efter den andra angriper andra länder beror på att de saknar kunskap om konsekvenserna på lång sikt. De är inte onda, även om det kan förefalla så. Däremot är de sällsynt dåligt lämpade att leda en så maktstark nation!Stalin lät sig ledas av sina personliga behov, sina personliga aspirationer för det ryska folket. Han tog ingen hänsyn till att andra människor hade andra mål och hade lika stor rätt att förverkliga dessa som han. Det är samma tänkesätt som leder de amerikanska presidenterna. (Kanske med undantag för Jimmy Carter).Jag vill påstå att vår värld är resultatet av mänsklighetens handlingar sedan urminnes tider. Inga onda krafter verkar – endast brist på kunskap. Med ökande kunskap kommer vår värld bli bättre, ”rättvisare”, mer kärleksfull.Det finns inga gränser för vad mänskligheten kan åstadkomma. En förutsättning är att vi alla förstår att vi alla är ETT. Vi hör ihop. Varje individs handlingar påverkar alla andra. Däri ligger nödvändigheten i personligt ansvar. Så länge vi agerar kärleksfullt och låter kärleken vara grunden för våra beslut, kommer världen att gå mot större insikt och mindre lidande.Så småningom kommer våra efterkommande leva i ”paradiset”.

 
 
Ingen bild

Alexandra

28 januari 2007 23:05

Håller med dig helt och hållet. Ondskan kommer av rädsla och rädsla från känslan av att vara separerad. Bra skrivet, tycker jag.

 
Ingen bild

ulmus

30 januari 2007 10:55

Ja, jag kan inte annat än att skriva under...

Rädsla och okunskap är världens fiender...och båda finns hos Bush...

 
david

david

26 april 2007 19:25

Du har rätt som vanligt får man väl säga, men lita på personer har jag svårt med. Jag har lidit så mycket. men jag brukar beskriva mig som en bok utan framsida, om man inte öpnnar mig, får man inte se mer än vad som syns, men om man öppnar mig så får man se alla hemligheter som döljer sig inuti.

Varför kan inte alla männsikor börja leva med filosofin "man kan inte älska alla, men man kan leva med det. man behöver inte krossa en person för att synas"

En fråga bara får jag länka din blogg?? Tycker den är super, och du har helt klart hjärnan på rätt plats som man brukar säga.

http://meajer.bloggagratis.se

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av leonardo - 2 januari 2021 07:49

Jag är övertygad om att människor fungerar olika väl under olika tider på dygnet. Vad det beror på vet jag inte med säkerhet även om jag har några teorier. Ingen av dem kan dock bevisas. Själv är jag mest aktiv på natten. Jag piggnar till mycket påta...

Av leonardo - 18 augusti 2020 22:20


Jag har inte skrivit regelbundet på denna blogg på ca 10 år. Istället har jag skrivit böcker. Det kommer en snart i bokhandeln i e-form och audio. Säger till när det blir dags. Hoppas ni kommer gilla den. Vet inte om det är vanligt eller ej, men jag ...

Av leonardo - 14 juni 2020 07:13

Hej och ett speciellt välkommen tillbaka till alla trogna läsare genom åren. Det är några år sedan jag skrev på bloggen regelbundet. Jag är författare till yrket och har skrivit böcker senaste tiden. Nu har jag precis blivit klar med en bok som snart...

Av leonardo - 1 oktober 2014 17:57

Om jag fick den begränsningen tilldelad, vilket är ett svårt bakslag för en "författare på fritiden", så skulle jag idag säga till alla som vill lyssna:   "Oroa er aldrig för någonting alls!"   Och fick jag lägga till en mening så skulle det ...

Av leonardo - 14 september 2009 16:49

Jag har skrivit under signaturen "Leonardo" sedan 2006. Mitt namn är dock Gregor Weiss. Under de senaste 18 månaderna har jag inte varit särskilt flitig på bloggen, men det beror på att jag istället skrivit en bok. Den heter "En sann lögn" och finns ...

Presentation

Omröstning

Kan människor förändras till det bättre?
 Ja, fast det är svårt.
 Ja, inte alls svårt.
 Ja, fast bara i småsaker.
 Nej, aldrig. (Summan av våra laster är alltid konstant).

Fråga mig

1 besvarad fråga

Kalender

Ti On To Fr
1 2 3 4 5 6 7
8 9 10 11 12 13 14
15
16 17 18 19 20 21
22 23 24 25 26 27 28
29 30 31
<<< Januari 2007 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards