Direktlänk till inlägg 21 januari 2007

Hur man kan hitta sina gränser

Av leonardo - 21 januari 2007 22:06

Jag skrev igår om att vägen till bättre mående är att lära sig tolka och förstå sina känslor (att verbalisera) och att lära känna sina gränser. Jag fick en kommentar med frågan hur man praktiskt gör detta. Detta dilemma har jag ofta stött på. Och det är ju faktiskt lätt att teoretisera men något helt annat att genomföra något sådant i praktiken.Jag har själv i mitt långa sökande prövat på alla tänkbara metoder. Jag lyckades inte förrän jag övergav alla etablerade skolor. Det visade sig – mycket till min förvåning – att jag hela tiden burit svaret inom mig. Bara jag kan och bör fastställa vilka gränser som ska gälla för mig. Detsamma gäller var och en av oss.I takt med att man lär känna sig själv – gärna genom kontemplation, meditation, förkovran, etc – blir det andliga jaget allt mer tillgängligt. Och det andliga jaget sitter inne med alla svaren.Hur talar man då med sitt andliga jag? Hur lyssnar man på svaren? Det kräver lite övning. Framför allt måste man isolera sig en stund från omvärldens brus. Jag har ofta skrivit att alla svar finns att utläsa i stillhet. När du är helt lugn och fokuserad på dina känslor, och om du HELT UPPRIKTIGT OCH ÄRLIGT är beredd att ta emot svaret, oavsett vilket det blir, då kommer det till dig. Du kommer känna vad som är rätt.Alla människor har någon gång upplevt detta fenomen – när man med hela sitt väsen vet att man har rätt. Även om det skulle förefalla orimligt. Men man bara vet. I detta tillstånd blir det lätt att sätta gränserna.En annan bra övning är att säga nej. Bara ”nej”! Utan förklaringar eller ursäkter. Åta dig aldrig att göra något som väcker instinktivt motstånd hos dig. Även om du kanske inte omedelbart förstår varför. Lita på dina känslor. Visst ska man ställa upp för andra, men aldrig till priset av sin egen integritet. Sådant är inte till nytta för någon.Fler praktiska tips följer från tid till annan…..

 
 
Tack!

Tack!

22 januari 2007 07:59

Tack!

http://www.egoist.bloggaratis.se

 
Ingen bild

Ulmus

22 januari 2007 11:26

Jag har lagt till din blogg i mina länkar, för att kunna hitta dina klokskaper lite lättare...!

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av leonardo - 2 januari 2021 07:49

Jag är övertygad om att människor fungerar olika väl under olika tider på dygnet. Vad det beror på vet jag inte med säkerhet även om jag har några teorier. Ingen av dem kan dock bevisas. Själv är jag mest aktiv på natten. Jag piggnar till mycket påta...

Av leonardo - 18 augusti 2020 22:20


Jag har inte skrivit regelbundet på denna blogg på ca 10 år. Istället har jag skrivit böcker. Det kommer en snart i bokhandeln i e-form och audio. Säger till när det blir dags. Hoppas ni kommer gilla den. Vet inte om det är vanligt eller ej, men jag ...

Av leonardo - 14 juni 2020 07:13

Hej och ett speciellt välkommen tillbaka till alla trogna läsare genom åren. Det är några år sedan jag skrev på bloggen regelbundet. Jag är författare till yrket och har skrivit böcker senaste tiden. Nu har jag precis blivit klar med en bok som snart...

Av leonardo - 1 oktober 2014 17:57

Om jag fick den begränsningen tilldelad, vilket är ett svårt bakslag för en "författare på fritiden", så skulle jag idag säga till alla som vill lyssna:   "Oroa er aldrig för någonting alls!"   Och fick jag lägga till en mening så skulle det ...

Av leonardo - 14 september 2009 16:49

Jag har skrivit under signaturen "Leonardo" sedan 2006. Mitt namn är dock Gregor Weiss. Under de senaste 18 månaderna har jag inte varit särskilt flitig på bloggen, men det beror på att jag istället skrivit en bok. Den heter "En sann lögn" och finns ...

Presentation

Omröstning

Kan människor förändras till det bättre?
 Ja, fast det är svårt.
 Ja, inte alls svårt.
 Ja, fast bara i småsaker.
 Nej, aldrig. (Summan av våra laster är alltid konstant).

Fråga mig

1 besvarad fråga

Kalender

Ti On To Fr
1 2 3 4 5 6 7
8 9 10 11 12 13 14
15
16 17 18 19 20 21
22 23 24 25 26 27 28
29 30 31
<<< Januari 2007 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards