Direktlänk till inlägg 20 januari 2007

Rädsla och ilska - något som gör oss handikappade

Av leonardo - 20 januari 2007 14:06

Jag är övertygad om att den faktor, den känsla, som styr mänsklighetens val mer än något annat är rädsla. En god tvåa är ilska. Ofta är det dessutom så att rädsla och ilska sammanblandas. Om vi inte övar oss i att identifiera våra känslor så omtolkas de ofta till något som vi känner igen bättre. Det betyder att rädsla, som ofta väcker förnekelse (för vem vill egentligen erkänna att han/hon är rädd?), omtolkas till ilska. Samma gäller sorg, som omtolkas till ilska. När rädslan (eller sorgen) inte bekräftas, kan den inte verka ut och ge andlig läkning. På dess plats kommer då ilskan som riktas mot något obestämt, något som tros hindra denna andliga läkning. Det är orsaken till att många blir aggressiva när deras planer går om intet. Den egentliga känslan bakom denna ilska är sorg över misslyckandet och rädsla för det som ska komma istället – något obekant och okontrollerat. Framför allt kommer rädslan för skam. Skammen över att misslyckas, särskilt om andra får veta.Jag är övertygad om att ni alla någon gång har sett hur en sådan skam vänds till ilska och aggressivt beteende. Säkert har ni upplevt det själva, kanske inte medvetet, men ändå.Skam är, tror jag helt ovetenskapligt, den starkaste av alla känslor näst efter kärlek. En människa som förödmjukas och fås att skämmas kommer aldrig någonsin förlåta ett sådant tilltag, särskilt inte om det gjorts med avsikt.Skam och dess tvilling, otillräcklighet, är de känslor som orsakar större delen av allt missbruk och större delen av alla depressioner. En människa som fastnar i tankar om sin egen otillräcklighet kan sällan hitta en utväg. Det förefaller som om enda utvägen är att lyckas med det man hela tiden misslyckats med. Att förvänta sig nya resultat genom att tillämpa samma metod är dömt att misslyckas. Det blir alltid likadant.Det finns dock en utväg: Det finns ingenting du måste! Det finns INGA andra krav än de du ställer på dig själv. Utvägen är att sänka ribban för sig själv.Det är svårare än det låter för sådana känslor är starka, kraven är starka och svåra att besegra, men ge inte upp!DET FINNS INGET DU MÅSTE!Allt vi gör i livet, alla våra planer, alla våra handlingar, är frivilliga. Om det förefaller som om det måste göras, att det inte finns någon annan utväg, då kan du vara säker på att du själv har tagit på dig detta ”måste”. Du kan också själv befria dig från det. DET FINNS INGET DU MÅSTE! Lösningen är att lära känna sina gränser. Om du vet vad du an och vill, då kommer du aldrig hamna i en situation där du kör fast. Och därmed känner dig otillräcklig.Om du har en fri vilja, vilket du har, lär dig välja fritt! Välj sådant som gynnar din andliga utveckling, som gynnar dina planer i livet. Välj sådant du klarar av att genomföra. Strunta i andras förväntningar och krav!!!

 
 
Egoista

Egoista

20 januari 2007 20:24

Tack för ett superbt inlägg! Jag tror att det ligger mycket i det du skriver, men jag kan känna mig lite vanmäktig (vågar inte riktigt använda ordet otillräcklig;) för lösningen verkar vara så lätt i teorin och så sysyfos-aktigt i verkligheten. Har du några bra tips på hur man lär sig att sätta sina gränser?

http://www.egoist.bloggagratis.se

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av leonardo - 2 januari 2021 07:49

Jag är övertygad om att människor fungerar olika väl under olika tider på dygnet. Vad det beror på vet jag inte med säkerhet även om jag har några teorier. Ingen av dem kan dock bevisas. Själv är jag mest aktiv på natten. Jag piggnar till mycket påta...

Av leonardo - 18 augusti 2020 22:20


Jag har inte skrivit regelbundet på denna blogg på ca 10 år. Istället har jag skrivit böcker. Det kommer en snart i bokhandeln i e-form och audio. Säger till när det blir dags. Hoppas ni kommer gilla den. Vet inte om det är vanligt eller ej, men jag ...

Av leonardo - 14 juni 2020 07:13

Hej och ett speciellt välkommen tillbaka till alla trogna läsare genom åren. Det är några år sedan jag skrev på bloggen regelbundet. Jag är författare till yrket och har skrivit böcker senaste tiden. Nu har jag precis blivit klar med en bok som snart...

Av leonardo - 1 oktober 2014 17:57

Om jag fick den begränsningen tilldelad, vilket är ett svårt bakslag för en "författare på fritiden", så skulle jag idag säga till alla som vill lyssna:   "Oroa er aldrig för någonting alls!"   Och fick jag lägga till en mening så skulle det ...

Av leonardo - 14 september 2009 16:49

Jag har skrivit under signaturen "Leonardo" sedan 2006. Mitt namn är dock Gregor Weiss. Under de senaste 18 månaderna har jag inte varit särskilt flitig på bloggen, men det beror på att jag istället skrivit en bok. Den heter "En sann lögn" och finns ...

Presentation

Omröstning

Kan människor förändras till det bättre?
 Ja, fast det är svårt.
 Ja, inte alls svårt.
 Ja, fast bara i småsaker.
 Nej, aldrig. (Summan av våra laster är alltid konstant).

Fråga mig

1 besvarad fråga

Kalender

Ti On To Fr
1 2 3 4 5 6 7
8 9 10 11 12 13 14
15
16 17 18 19 20 21
22 23 24 25 26 27 28
29 30 31
<<< Januari 2007 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards