Direktlänk till inlägg 8 januari 2007

Dagens tanke - Känslor & Intelligens, del 19

Av leonardo - 8 januari 2007 17:44

När jag skrivit om känslor och intelligens hittills har jag som underlag använt olika böcker, olika avhandlingar och diverse annat vetenskapligt material som finns att tillgå på Karolinska Institutets Bibliotek, samt, givetvis, mina egna kunskaper och erfarenheter. Även om mina skriverier inte kan betraktas som vetenskapliga så har jag i alla fall använt vetenskapligt material som grund. Det finns givetvis en risk att jag antingen misstolkat något eller skrivit så att texten kan missförstås. Jag säger detta för att uppmuntra alla att vara kritiska och att söka själva i den mån man kan och vill.Idag tänkte jag bidra med lite egna, helt ovetenskapliga tankar.Det finns vetenskapliga belägg för följande:Soldater som tjänstgjorde i Vietnam, och som upplevde extremt skrämmande situationer i samband med plötsligt buller (skottlossning) har denna skräckupplevelse med sig resten av livet. (Det är det som ibland kallas posttraumatisk stress).Väl hemkommen kan en smällande dörr i korsdrag utlösa denna skräck.Det visar att amygdala har en förmåga att skaffa sig nya minnen, inte allt är medfött. Därmed sker en del omstruktureringar i hjärnans limbiska system. Det bildas nya kopplingar mellan amygdala och andra delar av hjärnan som sedan utlöser denna stressreaktion.Så har vår hjärna och våra emotionella system antagligen fungerat under evolutionens lopp. Starka upplevelser lämnar spår efter sig i vår hjärna. Det betyder att vi bär på våra förfäders erfarenheter i form av reaktioner på starka känslor. Vissa har varit till stor nytta under årtusendenas lopp, andra är idag till hinder i vår anpassning till rådande omständigheter. Det kommer ta många generationer innan våra hjärnor, och våra emotionella system, kommer ikapp. Samtidigt ändras andra saker. Kanske är det så att våra känslor aldrig riktigt är i fas med vår verklighet. Eller?Jag vet inte. Våra tekniska framsteg de senaste 200 åren har definitivt inte följts åt av våra känslor. Vem är inte rädd för nya uppfinningar? Vem tycker inte att det är lite ”läskigt” med ny IT-teknik? Eller ny bioteknik? Ska vi ha rätt att ändra på våra fosters gener? Vi kan lite redan nu och snart kan vi skräddarsy ett barn. Har vi rätt att göra det?Här kommer våra känslor att skrika sig hesa, en del för och andra emot. Alla har lika giltiga argument. Vilka som är rätt kan endast framtiden utvisa, för med tiden kommer vi kunna se vad som hände när vi följde de olika vägarna. Samtidigt kommer våra känslor att förändras. Med tiden kommer vår inställning att förändras. Det verkligt svåra är att hitta balansen mellan våra intellekt och våra känslor. När vi tvekar är det en bra varningssignal. Något är ur fas. Det betyder inte att det vi vill är fel. Det betyder bara att vi inte riktigt förstår hela situationen och dess konsekvenser.Jag menar inte att vi ska bromsa utvecklingen. Jag menar bara att vi inte ska glömma den emotionella utvecklingen. Den behöver ofta mer tid än den tekniska. Vi kommer må bäst och skapa den bästa av världar när vi handlar i harmoni med våra känslor. Och då menar jag inte bara ”våra egna” som individer, utan våra som grupp. Det finns något som heter gruppsamvete. Man kan mycket väl handla ”rätt” ur egen synvinkel, men samtidigt skada gruppen. Det som är bra för gruppen är alltid dock alltid bra för individen, även om det kan vara svårt att se i ögonblicket. Fortsättning följer….

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av leonardo - 2 januari 2021 07:49

Jag är övertygad om att människor fungerar olika väl under olika tider på dygnet. Vad det beror på vet jag inte med säkerhet även om jag har några teorier. Ingen av dem kan dock bevisas. Själv är jag mest aktiv på natten. Jag piggnar till mycket påta...

Av leonardo - 18 augusti 2020 22:20


Jag har inte skrivit regelbundet på denna blogg på ca 10 år. Istället har jag skrivit böcker. Det kommer en snart i bokhandeln i e-form och audio. Säger till när det blir dags. Hoppas ni kommer gilla den. Vet inte om det är vanligt eller ej, men jag ...

Av leonardo - 14 juni 2020 07:13

Hej och ett speciellt välkommen tillbaka till alla trogna läsare genom åren. Det är några år sedan jag skrev på bloggen regelbundet. Jag är författare till yrket och har skrivit böcker senaste tiden. Nu har jag precis blivit klar med en bok som snart...

Av leonardo - 1 oktober 2014 17:57

Om jag fick den begränsningen tilldelad, vilket är ett svårt bakslag för en "författare på fritiden", så skulle jag idag säga till alla som vill lyssna:   "Oroa er aldrig för någonting alls!"   Och fick jag lägga till en mening så skulle det ...

Av leonardo - 14 september 2009 16:49

Jag har skrivit under signaturen "Leonardo" sedan 2006. Mitt namn är dock Gregor Weiss. Under de senaste 18 månaderna har jag inte varit särskilt flitig på bloggen, men det beror på att jag istället skrivit en bok. Den heter "En sann lögn" och finns ...

Presentation

Omröstning

Kan människor förändras till det bättre?
 Ja, fast det är svårt.
 Ja, inte alls svårt.
 Ja, fast bara i småsaker.
 Nej, aldrig. (Summan av våra laster är alltid konstant).

Fråga mig

1 besvarad fråga

Kalender

Ti On To Fr
1 2 3 4 5 6 7
8 9 10 11 12 13 14
15
16 17 18 19 20 21
22 23 24 25 26 27 28
29 30 31
<<< Januari 2007 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards