Direktlänk till inlägg 6 januari 2007

Dagens tanke - Känslor & Intelligens, del 17

Av leonardo - 6 januari 2007 13:24

Ovanför ingången till templet i Delphi står det ”Känn dig själv”. Även Sokrates uppmanade sina elever att erövra detta det viktigaste av alla kunskapsområden. Att känna sig själv innebär inte enbart att behärska sina intellektuella färdigheter. Det innebär också (och kanske framför allt) att veta vad ens känsloliv har för sig och vad dessa känslor betyder. Jag vill påstå att det är viktigare än vad våra intellektuella förmågor omfattar. Det vi känner påverkar alla våra beslut och handlingar. Om vi inte kan tolka våra känslor på ett sunt sätt, så kommer vi fatta fel beslut om våra handlingar, vilket kommer leda till relationsproblem och andra komplikationer. Vi styrs mer av våra känslor än av våra intellekt! Var inte rädda för era känslor. Lär av dessa, lär hur man tolkar och hanterar dem och då kommer era känslor att tjäna er på ett sätt dom överträffar era fantasier.Vi är ofta medvetna om känslor som vi inte kan namnge eller identifiera. Vi blir då skrämda och väljer att ignorera dem. Det leder till problem! Försök istället att ta reda om vad det är frågan om. Konsultera andra, läs, öva! Era känslor kommer aldrig svika er. De kommer alltid vägleda er till de bästa besluten, de bästa handlingarna.Ofta kan det verka, i situationens hetta, att vi precis vet vad vi känner, men lika ofta kan vi efteråt konstatera att det vi kände egentligen handlade om något annat. Denna medvetenhet om tankeprocesser kallas metakognition och medvetenheten om känslorna kallas metaemotion. Jag tycker att beteckningen själviakttagelse är mycket bättre och lättare att förstå. Det handlar ju om att iaktta sina tankar och sina känslor.Freud brukade kalla det ”en fritt svävande uppmärksamhet”. Andra psykiatriker kallar det idag för ”det observerande jaget”. Det är en svår, men önskvärd, egenskap att kunna observera sina tankar och känslor någorlunda objektivt. Det är av dessa observationer som vi lär. Om vi observerar subjektivt, dvs med en uppfattning att det vi uppfattar om oss själva är bra, då bekräftar vi endast det vi redan tror oss veta. Det finns dock inget som säger att det vi redan vet är bra för oss. Vi kommer inte vidare med dessa kunskaper.Fortsättning följer imorgon på dessa tankar. Jag har inte tid att slutföra detta idag.

 
 
Mynta

Mynta

6 januari 2007 16:33

Vilka kloka ord!
Mitt "nya liv" handlar mycket om att hantera mitt känsloliv. Av olika orsaker har jag inte förmått det tidigare och jag tränar varje dag på att lyssna till mig själv. Jag har ibland svårt att formulera vad jag egentligen känner men då går jag på min magkänsla :)
Tack för alla dina fina inlägg i ämnet Känslor & Intelligens.

http://bergmynta.bloggagratis.se

 
Ingen bild

Alexandra

7 januari 2007 00:09

"Lita på den skapande kraften" skrev du i ett tidigare inlägg. Så enkelt kan det vara. Att helt enkelt ha tillit till den skapande kraften. Det enklaste och det svåraste.

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av leonardo - 2 januari 2021 07:49

Jag är övertygad om att människor fungerar olika väl under olika tider på dygnet. Vad det beror på vet jag inte med säkerhet även om jag har några teorier. Ingen av dem kan dock bevisas. Själv är jag mest aktiv på natten. Jag piggnar till mycket påta...

Av leonardo - 18 augusti 2020 22:20


Jag har inte skrivit regelbundet på denna blogg på ca 10 år. Istället har jag skrivit böcker. Det kommer en snart i bokhandeln i e-form och audio. Säger till när det blir dags. Hoppas ni kommer gilla den. Vet inte om det är vanligt eller ej, men jag ...

Av leonardo - 14 juni 2020 07:13

Hej och ett speciellt välkommen tillbaka till alla trogna läsare genom åren. Det är några år sedan jag skrev på bloggen regelbundet. Jag är författare till yrket och har skrivit böcker senaste tiden. Nu har jag precis blivit klar med en bok som snart...

Av leonardo - 1 oktober 2014 17:57

Om jag fick den begränsningen tilldelad, vilket är ett svårt bakslag för en "författare på fritiden", så skulle jag idag säga till alla som vill lyssna:   "Oroa er aldrig för någonting alls!"   Och fick jag lägga till en mening så skulle det ...

Av leonardo - 14 september 2009 16:49

Jag har skrivit under signaturen "Leonardo" sedan 2006. Mitt namn är dock Gregor Weiss. Under de senaste 18 månaderna har jag inte varit särskilt flitig på bloggen, men det beror på att jag istället skrivit en bok. Den heter "En sann lögn" och finns ...

Presentation

Omröstning

Kan människor förändras till det bättre?
 Ja, fast det är svårt.
 Ja, inte alls svårt.
 Ja, fast bara i småsaker.
 Nej, aldrig. (Summan av våra laster är alltid konstant).

Fråga mig

1 besvarad fråga

Kalender

Ti On To Fr
1 2 3 4 5 6 7
8 9 10 11 12 13 14
15
16 17 18 19 20 21
22 23 24 25 26 27 28
29 30 31
<<< Januari 2007 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards