Direktlänk till inlägg 5 januari 2007

Dagens tanke - Känslor & Intelligens, del 16

Av leonardo - 5 januari 2007 14:44

Jag kan inte nog betona vikten av att föräldrar lär sina barn att hantera sina känslor på ett sunt sätt. Det måste dock föregås av att föräldrar lär sig hantera sina egna känslor först. Jag har träffat ett mycket stort antal människor, både i arbetet och utanför, i Sverige och i många andra länder. Under alla år har jag bara träffat en som hade ett absolut rent förhållande till sina känslor och därmed till sig själv och andra.Med rent menar jag opåverkat av fördomar, konventioner, traditioner och andras åsikter och påverkan. Just därför var han en människa med oerhörd integritet. Och som följd därav var de allra flesta rädda för honom. Alla kunde instinktivt känna att detta var en människa som man inte kan lura med sitt beteende eller sina påståenden. Han genomskådade allt.Detta är en liten hyllning till honom, som ni märker. Han var en tonsättare, inte svensk men väl bosatt i Sverige sedan många år. Han gick bort förra året och jag saknar honom oerhört. Han var min närmaste vän.Åter till ämnet. Alla föräldrars uppgift, och säkert innerliga önskan, är att ge sina barn en bra start i livet. Det räcker inte med att begränsa denna start till fördelaktiga ekonomiska villkor eller en bra utbildning. Det är ännu viktigare att lära barnen hur deras emotionella liv fungerar och hur de kan använda sig av det för att finna tillfredsställelse i livet.Det har genomförts ett stort antal försök med just detta syfte, dvs hur man bäst lär barnen dessa färdigheter. Alla har det gemensamma målet:Mer ansvarskännandeStörre självtillitMer populära och utåtriktadeMer sociala och hjälpsammaStörre förståelse för andra (empati!)Mer intresserade och omtänksammaMer gruppinriktade i sitt sökande efter lösningar på gemensamma problemMer harmoniskaMer ”demokratiska”Bättre förmåga att lösa konflikterObservera att det inte finns någon rangordning i ovanstående uppräkning. Alla är lika viktiga.Människor som har dessa färdigheter har stabilare känsloliv, bättre självinsikt och bättre självkontroll,en bättre förmåga att lösa problem och konflikteren förmåga att skapa en bättre atmosfär i hemmet och på arbetet/skolanen bättre förmåga att samarbetaen större öppenhet för alternativa lösningar på problemen förmåga att ta större hänsyn till andras behoven djupare förståelse för sina egna känslor och andrasen bättre förmåga att verbalisera sina tankarAlla dessa människor har en bättre förmåga att undvika depressioner, att fastna i destruktivt tänkande, att vara mer delaktiga i sitt samhälle, med sina medmänniskor i stort och smått. Det leder alltid till ett välmående samhälle. Vi är alla ett!!! Ingen kan fungera ensam. Vi är alla beroende av att alla andra i vårt samhälle mår bra, även de som vi aldrig träffar. Vi påverkar alla vår verklighet. Därför är det så oändligt viktigt att vi själva mår bra. Om vi inte gör det har vi ett negativt inflytande på vårt samhälle. I slutänden drabbar det också oss.Ta vara på er själva i första hand! Ni kan inte bidra med något positivt om ni inte mår bra själva!Välj alltid de lösningar som är bäst för mänskligheten, inte de som är bäst för er som individ, MEN ALDRIG PÅ BEKOSTNAD AV DIG SOM INDIVID!!! Ibland sammanfaller målen, men inte alltid. Beslut som verkar vara sämre för dig, men som gynnar helheten kommer alltid i slutänden att främja dig också. Följ dina känslor men försumma inte att skaffa den kunskap du behöver för ett bra beslut.Vi förstår inte alla dessa mekanismer, men var tillitsfull! Lita på att den skapande kraften vi alla är en del av alltid vet vad som är bäst för oss.Fortsättning följer….

 
 
Johanna

Johanna

5 januari 2007 17:38

Jag ville bara säga att din kommentar som du skrev i min blogg tidigare verkligen, verkligen fick mig att må lite bättre. Inte att må bra, men i alla fall bättre, och det ska du ha väldigt mycket credit för.
Det känns så himla skönt att veta att det faktiskt finns människor som använder sin hjärna på rätt sätt!
Ha det bra!

http://www.bd.bloggagratis.se

 
Maria

Maria

5 januari 2007 19:50

Tycker du skriver bra. Det här med empati, sympati, och uppfostran är oerhört viktigt, men det tycks vara bortglömt... i många fall
/Maria

http://livet.bloggagratis.se

 
Johanna

Johanna

5 januari 2007 22:17

Du verkar vara en väldigt bra människa. Det låter lite töntigt märker jag nu när jag skriver det, men jag kommer inte på något bättre adjektiv.
Du skulle bara veta vad det betyder för mig att någon bryr sig om mig. Om resten av världen var lite mer som du så tror jag att det skulle vara lättare att leva för de flesta, inte bara för mig.
Jag vet mycket väl att man aldrig kan skylla något man själv åstadkommit (parkbänksalkis...) på någon annan, men jag tror att man påverkas mycket av det man upplever under sin uppväxt, och att det senare har betydelse för ens framtida val.
Innerst inne så vet jag att ingenting blir bättre av att man försöker springa ifrån sina problem genom missbruk av olika slag, men det är så lätt för mig att hitta tillfälliga lösningar som bara hjälper för stunden, eftersom att de är dessa lösningar som oftast är enklast att finna.

http://www.bd.bloggagratis.se

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av leonardo - 2 januari 2021 07:49

Jag är övertygad om att människor fungerar olika väl under olika tider på dygnet. Vad det beror på vet jag inte med säkerhet även om jag har några teorier. Ingen av dem kan dock bevisas. Själv är jag mest aktiv på natten. Jag piggnar till mycket påta...

Av leonardo - 18 augusti 2020 22:20


Jag har inte skrivit regelbundet på denna blogg på ca 10 år. Istället har jag skrivit böcker. Det kommer en snart i bokhandeln i e-form och audio. Säger till när det blir dags. Hoppas ni kommer gilla den. Vet inte om det är vanligt eller ej, men jag ...

Av leonardo - 14 juni 2020 07:13

Hej och ett speciellt välkommen tillbaka till alla trogna läsare genom åren. Det är några år sedan jag skrev på bloggen regelbundet. Jag är författare till yrket och har skrivit böcker senaste tiden. Nu har jag precis blivit klar med en bok som snart...

Av leonardo - 1 oktober 2014 17:57

Om jag fick den begränsningen tilldelad, vilket är ett svårt bakslag för en "författare på fritiden", så skulle jag idag säga till alla som vill lyssna:   "Oroa er aldrig för någonting alls!"   Och fick jag lägga till en mening så skulle det ...

Av leonardo - 14 september 2009 16:49

Jag har skrivit under signaturen "Leonardo" sedan 2006. Mitt namn är dock Gregor Weiss. Under de senaste 18 månaderna har jag inte varit särskilt flitig på bloggen, men det beror på att jag istället skrivit en bok. Den heter "En sann lögn" och finns ...

Presentation

Omröstning

Kan människor förändras till det bättre?
 Ja, fast det är svårt.
 Ja, inte alls svårt.
 Ja, fast bara i småsaker.
 Nej, aldrig. (Summan av våra laster är alltid konstant).

Fråga mig

1 besvarad fråga

Kalender

Ti On To Fr
1 2 3 4 5 6 7
8 9 10 11 12 13 14
15
16 17 18 19 20 21
22 23 24 25 26 27 28
29 30 31
<<< Januari 2007 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards