Direktlänk till inlägg 4 januari 2007

USA - sjuka beteenden en masse....

Av leonardo - 4 januari 2007 18:41

En av mina medsystrar på dessa sidor skrev idag om hur överbeskyddande föräldrar stympat sitt barn för att förhindra EVENTUELL bröstcancer. Vem vågar sia om sjukdomar och deras utveckling hos olika människor? Jag har träffat patienter som överraskar så att ord saknas! Även jag står med hakan vid golvet, jag som sällan saknar ord!Och som moralisk princip: ingen äger rätt att fatta livsavgörande beslut åt andra, inte ens sina barn. Barnen har vi till låns och vår skyldighet är att ge dem bästa möjliga start i livet. Vi föräldrar är de som ska lära barnen söka och fatta egna beslut, för vilka de ska kunna ta ansvar. Det finns en debatt som handlar om huruvida föräldrar (och sjukvård) ska ingripa i fall där man kan konstatera genetisk belastning och risk för livshotande och/eller handikappande sjukdomar. Jag är både för och emot detta. Samtidigt. Å ena sidan vore det önskvärt och till och med beundransvärt om man kunde bespara sina barn lidande, men hur ska man veta vad som kommer eller inte kommer drabba barnen? Jag vill inte vara den som fattar dessa beslut.Som exempel på hur sjukt vissa amerikaner beter sig vill jag berätta om dessa händelser ur verkliga livet:En vän, boende i Dallas och verksam där som advokat, måste skicka sina barn till skolan med bil (ETT HELT KVARTER HEMIFRÅN!!!). Barnen får inte kliva ur bilen förrän en av skolans vakter möter upp och eskorterar barnen till skolans entré. Samma rutin gäller omvänt när barnen ska hem från skolan. Varför? Risken för kidnappning, förstås! Även i denna välmående Dallasförort.Samma familj hade också följande berättelse att dela med sig av:Det är alltid populärt i USA att stämma sina fiender, framför allt i förhoppningen att det ska klirra till i kassan. Vad man stämmer folk för kan variera - det är en modesak! Under en viss tid var det trafikolyckor. Det gick t.o.m så långt att folk (företrädesvis fattiga och/eller missbrukare som behövde pengar) kastade sig framför bilar, som dock inte körde alltför fort, i förhoppning om att de skulle kunna "komma överens" om en lämplig ersättning eller gå till domstol för en sådan.I detta fall gällde det en annan modefluga. Pappan i familjen tillbringade en solig lördagseftermiddag med sina barn i och vid poolen på familjens tomt. Den ogine grannen kunde vid ett tillfälle observera att pappan rättade till sin 4-åriga dotters baddräkt, som hade krupit upp mellan skinkorna (precis som baddräkter brukar). Raskt kastade han sig på telefonen, ringde 911, och anmälde med väl spelad indignation hur fadern förgrep sig på sin stackars dotter. Dessutom skamlöst nog i grannars åsyn. Domaren var tacknämligt nog tillräckligt luttrad för att genomskåda det hela. Egentilgen gällde det rättigheterna till den gemensamma uppfarten till garaget.....Människors hämndlystnad känner inga gränser.

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av leonardo - 2 januari 2021 07:49

Jag är övertygad om att människor fungerar olika väl under olika tider på dygnet. Vad det beror på vet jag inte med säkerhet även om jag har några teorier. Ingen av dem kan dock bevisas. Själv är jag mest aktiv på natten. Jag piggnar till mycket påta...

Av leonardo - 18 augusti 2020 22:20


Jag har inte skrivit regelbundet på denna blogg på ca 10 år. Istället har jag skrivit böcker. Det kommer en snart i bokhandeln i e-form och audio. Säger till när det blir dags. Hoppas ni kommer gilla den. Vet inte om det är vanligt eller ej, men jag ...

Av leonardo - 14 juni 2020 07:13

Hej och ett speciellt välkommen tillbaka till alla trogna läsare genom åren. Det är några år sedan jag skrev på bloggen regelbundet. Jag är författare till yrket och har skrivit böcker senaste tiden. Nu har jag precis blivit klar med en bok som snart...

Av leonardo - 1 oktober 2014 17:57

Om jag fick den begränsningen tilldelad, vilket är ett svårt bakslag för en "författare på fritiden", så skulle jag idag säga till alla som vill lyssna:   "Oroa er aldrig för någonting alls!"   Och fick jag lägga till en mening så skulle det ...

Av leonardo - 14 september 2009 16:49

Jag har skrivit under signaturen "Leonardo" sedan 2006. Mitt namn är dock Gregor Weiss. Under de senaste 18 månaderna har jag inte varit särskilt flitig på bloggen, men det beror på att jag istället skrivit en bok. Den heter "En sann lögn" och finns ...

Presentation

Omröstning

Kan människor förändras till det bättre?
 Ja, fast det är svårt.
 Ja, inte alls svårt.
 Ja, fast bara i småsaker.
 Nej, aldrig. (Summan av våra laster är alltid konstant).

Fråga mig

1 besvarad fråga

Kalender

Ti On To Fr
1 2 3 4 5 6 7
8 9 10 11 12 13 14
15
16 17 18 19 20 21
22 23 24 25 26 27 28
29 30 31
<<< Januari 2007 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards