Direktlänk till inlägg 4 januari 2007

Dagens tanke - Känslor & Intelligens, del 15

Av leonardo - 4 januari 2007 13:35

Jag har tidigare skrivit att rädslan är kärlekens motsats. Vad jag menar är att kärleken bejakar, dvs. om den du älskar (oavsett vem det är) väljer en viss väg i livet, så kommer du göra vad du kan för att främja hans/hennes val, stödja på alla sätt, etc. Det är dock viktigt att komma ihåg att detta stöd inte får ske på din bekostnad! Däremot kan det ske med ”kostnader” som du kan acceptera, ”kostnader” som inte förringar dig.Rädslan däremot hindrar handling, den blockerar kärleksfulla beslut därför att man är rädd att bli sårad, sviken, etc. Det är egoism när man avstår från kärleksfull handling därför att man är rädd. Kärleken tar alltid en risk! Det betyder dock inte att du kommer betala ett pris för att du älskar. Det kan hända att du blir sviken, men ansvaret ligger inte hos dig, även om det kan vara smärtsamt. Det faktum att du valt den kärleksfulla vägen kommer att läka dina sår. Du kommer inte att ta skada, du kommer att växa, oavsett vad den andre gjort med ditt kärleksfulla stöd.Alltså: Var inte rädd! Kärleksfulla beslut bär alltid med sig en inbyggd belöning – du växer! Det spelar ingen roll om din kärleksfulla handling ger avsett resultat eller om du blir sviken. Du växer!Rädslans mekanismer:Amygdala spelar en avgörande roll när det gäller rädsla. En patient som fick amygdala förstörd av en sällsynt sjukdom förlorade all uppfattning om rädsla. Hon kunde inte ens se rädsla i andra människors ansikten, än mindre känna rädsla själv. Hon kunde i vissa situationer veta rent intellektuellt att hon borde bli rädd, men kände ingen rädsla alls.Rädslan och dess neurala banor i hjärnan har kartlagts med större exakthet än någon annan känsla. Rädslan har spelat en viktigare roll i mänsklighetens utveckling än någon annan känsla. Det är rädslan som fått oss att överleva alla de faror som hotade vår ras under 100 000 års utveckling. I vår moderna tillvaro kan dock rädslan vara ett plågoris som orsakar ångest, oro, fobier och t.o.m panikattacker och tvångsbeteenden. En förändring och anpassning kommer säkert, men evolutionens kvarnar mal extremt långsamt. Under tiden kan vi minska de negativa konsekvenserna och t.o.m påskynda utvecklingen genom att intellektuellt analysera det som sker med rädslan.Antag att du hör ett plötsligt högt ljud i huset. Från örat går nervbanor till hjärnstammen och sedan till thalamus. Därifrån förgrenas systemet till två nervbanor, en gren till amygdala och till hippocampus, samt en gren till hörselcentrum i temporalloben där hörselintryck tolkas och analyseras. I hippocampus jämförs ljudet med andra ljud du hört tidigare för att kontrollera om det är bekant. I hörselcentrum görs samtidigt en mer avancerad analys. Hörselcentrum tar fram hypoteser om vad som kan ha orsakat ljudet (ett husdjur, en tjuv, korsdrag, etc.). Denna analys skickas till hippocampus och amygdala som gör en jämförelse med ljudminnen. Om du kommer fram till att ljudet inte motsvarar en tidigare erfarenhet, så höjs beredskapen. Om du känner igen ljudet så skickas ytterligare signaler mellan amygdala/hippocampus och frontalloben, så länge tills du kommer fram till ett svar du kan bygga din reaktion på. Olika delar av amygdala tar emot olika typer av signaler (syn, hörsel, lukt, smak, samt från thalamus). Amygdala fungerar alltså som en sort superavancerad ”rökvarnare”, eller rättare sagt som en ”alarmcentral”. Från amygdala går nervbanor till alla delar av hjärnan så att rätt respons kan aktiveras. Ett viktigt system är CRF (Kortikotropinfrisättande hormonet, fast på engelska). Det startar kroppens stressystem via en rad andra hormon. Därmed kan kroppens alla försvarsmekanismer sättas igång.Noradrenalin är ett av de många hormon som frisätts och just noradrenalin höjer hjärnans beredskap för alla typer av stimuli. Det är det som är orsaken att t.o.m välbekanta ljud kan orsaka stor rädsla eller rent av panik.Amygdalas reaktioner leder också till att irrelevanta reaktioner blockeras. Det är därför du ibland håller andan när du är rädd. Kort sagt, hela hjärnan förbereds på en krissituation. Samtidigt frisätts dopamin som höjer uppmärksamheten på det som utlöste rädslan. De minnen som kan relateras till liknande situationer tas fram och andra irrelevanta minnen blockeras. Allt fokuseras på att lösa det problem som finns. Det anmärkningsvärda är att hela denna process tar mindre än en sekund. Man kan ju undra vad allt detta har att göra med kärleksfullt agerande. Det jag beskrivit är bara en del av våra rädsloreaktioner. De antyder dock att vi ibland paralyseras av vår rädsla så att endast en begränsad repertoar reaktioner står till buds. Det är också så att våra rädslor, av vilka nästan alla är inlärda, hindrar oss att agera kärleksfullt. Rädslan förnekar vår och andras rätt till kärleksfullt handlande med konsekvensen att vi istället för att bejaka, förnekar våra närmastes rätt att välja, helt enkelt för att vi är rädda för de konsekvenser som kan beröra oss. Vi glömmer att alla konsekvenser, som baseras på kärleksfulla beslut, leder till att vi växer. Därmed blir rädslan kärlekens motsats.Fortsättning följer....

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av leonardo - 2 januari 2021 07:49

Jag är övertygad om att människor fungerar olika väl under olika tider på dygnet. Vad det beror på vet jag inte med säkerhet även om jag har några teorier. Ingen av dem kan dock bevisas. Själv är jag mest aktiv på natten. Jag piggnar till mycket påta...

Av leonardo - 18 augusti 2020 22:20


Jag har inte skrivit regelbundet på denna blogg på ca 10 år. Istället har jag skrivit böcker. Det kommer en snart i bokhandeln i e-form och audio. Säger till när det blir dags. Hoppas ni kommer gilla den. Vet inte om det är vanligt eller ej, men jag ...

Av leonardo - 14 juni 2020 07:13

Hej och ett speciellt välkommen tillbaka till alla trogna läsare genom åren. Det är några år sedan jag skrev på bloggen regelbundet. Jag är författare till yrket och har skrivit böcker senaste tiden. Nu har jag precis blivit klar med en bok som snart...

Av leonardo - 1 oktober 2014 17:57

Om jag fick den begränsningen tilldelad, vilket är ett svårt bakslag för en "författare på fritiden", så skulle jag idag säga till alla som vill lyssna:   "Oroa er aldrig för någonting alls!"   Och fick jag lägga till en mening så skulle det ...

Av leonardo - 14 september 2009 16:49

Jag har skrivit under signaturen "Leonardo" sedan 2006. Mitt namn är dock Gregor Weiss. Under de senaste 18 månaderna har jag inte varit särskilt flitig på bloggen, men det beror på att jag istället skrivit en bok. Den heter "En sann lögn" och finns ...

Presentation

Omröstning

Kan människor förändras till det bättre?
 Ja, fast det är svårt.
 Ja, inte alls svårt.
 Ja, fast bara i småsaker.
 Nej, aldrig. (Summan av våra laster är alltid konstant).

Fråga mig

1 besvarad fråga

Kalender

Ti On To Fr
1 2 3 4 5 6 7
8 9 10 11 12 13 14
15
16 17 18 19 20 21
22 23 24 25 26 27 28
29 30 31
<<< Januari 2007 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards