Alla inlägg den 18 december 2006

Av leonardo - 18 december 2006 18:14

Kalle och Lena skulle gå på maskerad. Lena kände sig lite krasslig och bestämde sig för att stanna hemma. Kalle tog på sig kostymen och gick ensam. På kvällen kände sig Lena lite bättre och bestämde sig för att gå ändå. I dräkten kände inte ens Kalle igen henne. Hon kände däremot igen Kalles kostym och han höll igång bäst han kunde - han bjöd upp alla damerna, bjöd på drinkar och charmade alla han pratade med. Lena ställde sig i kö, satte på charmapparaten när det blev hennes tur och fick ut Kalle i buskarna på nolltid. Där hände det saker!När Lena kom hem gick hon och la sig i sängen. Kalle kom lite senare och Lena frågade:-Hur har du haft det?-Tråkigt, sa Kalle.-Dansade du?-Nej.-Men vad gjorde du då, frågade Lena medan ilskan kokade i henne.-Jag satt i köket och spelade kort med några grabbar. Fast Pelle, som lånade min kostym, sa att han hade en kanonkväll.

Av leonardo - 18 december 2006 17:52

Res till Afrika!Jag har själv inte lyckats komma iväg än, men det är mitt mål nr 1. Afrika, kan jag föreställa mig, är motsatsen till vår verklighet.

Av leonardo - 18 december 2006 17:23

Många uppfattar känslor och intellekt som motsatser som inte kan förenas. T.o.m Erasmus av Rotterdam, som var en framstående tänkare, skrev att han önskar att han kunde göra sig av med sina känslor. Mänskligheten skulle bli bättre om alla kunde göra det, menade han. Jag tror att många människor med skarpa intellekt upplever att känslorna står i vägen för dem. Om man närmar sig känslor med logikens instrument så är det säkert så. Våra komplexa känsloliv låter sig inte analyseras med de trubbiga redskap logiken tillhandahåller.På senare tid har det publicerats allt fler arbeten som presenterar ett nytt sätt att tänka och jag har funnit det oerhört berikande. Därför vill jag dela med mig av dessa lärdomar. Jag kommer att hänvisa till de olika forskare/författare som beskriver de olika rönen/teorierna så att den vetgirige kan forska vidare på egen hand.Howard Gardner (Harvard School of Education) har presenterat ett nytt sätt att definiera och indela intelligens:• Verbal• Matematisk-logisk• Spatial (konst)• Kinestetisk (idrott, balett)• Musikalisk• Interpersonell (relationer mellan människor; det som idag kallas social intelligens)• Intrapersonell (god självkännedom)Denna indelning visar redan genom dessa benämningar att han ser känslor och logisk förmåga som en enhet. Exempelvis musikalitet är säkert för var och en en egenskap som måste förena känslor med intellektuell förmåga. Faktiskt är det endast en kategori ovan som INTE tar känslorna med i beräkningen!Denna princip, att se människans olika egenskaper som en helhet, tilltalar mig mycket. Jag är övertygad om att allt, PRECIS ALLT, inom oss bildar den helhet som är individen. Det finns inga motsatsföhållanden andra än de vi skapar och då orsakar de dåligt mående. Vi skapar dessa motsatser på grund av kulturella betingelser, på grund av tradition, grupptryck, mm, och inte förrän vi rättar till detta missförhållande och accepterar våra olika egenskaper som olika sidor av samma mynt som vi kommer att må bättre. Att hävda att "jag mår bra som det är" vågar jag påstå är förnekelse. Förnekelse är bekvämare än kraftfulla åtgärder mot det som inte är bra för oss. En bekant elände kan vara lättare att hantera än en okänd framtid. Men hur länge kan man stå ut? När smärtan inom en själv blir tillräckligt stor måste man antingen lindra den (ex med droger) eller genomföra en förändring. Förändringar kräver mod att ta steget ut i det okända. VAR MODIGA, mina vänner!!!! Belöningen är oerhört mycket större än ni kan föreställa er!!! Detta är vägen till sinnesro.Det som idag kallas social intelligens blev ett forskningsbegrepp redan på 60-talet. Vem av er trodde det? Tyvärr är det så att känslornas forskningsområde kräver tid, enormt mycket tid! Man kan inte dra några säkra slutsatser förrän man har haft ett par generationer att övervaka och experimentera på. Det får emellertid inte hindra oss. Våra tekniska framsteg har varit hisnande och det har bidragit till att vi har ett känsloliv som sackar långt efter våra intellekt. Om vi ska må bra, dvs om våra känslor ska stå i samklang med resten av våra liv, måste vi ge känslorna en chans att hinna ikapp. Jag vill t.o.m påstå att för vår egen skull borde vi prioritera känsloforskning före annan forskning. Många av våra sjukdomar beror på att vi emotionellt inte kan hantera resten av våra liv. Därav många sjukdomar.Mer om detta imorgon...

Av leonardo - 18 december 2006 17:23

Många uppfattar känslor och intellekt som motsatser som inte kan förenas. T.o.m Erasmus av Rotterdam, som var en framstående tänkare, skrev att han önskar att han kunde göra sig av med sina känslor. Mänskligheten skulle bli bättre om alla kunde göra det, menade han. Jag tror att många människor med skarpa intellekt upplever att känslorna står i vägen för dem. Om man närmar sig känslor med logikens instrument så är det säkert så. Våra komplexa känsloliv låter sig inte analyseras med de trubbiga redskap logiken tillhandahåller.På senare tid har det publicerats allt fler arbeten som presenterar ett nytt sätt att tänka och jag har funnit det oerhört berikande. Därför vill jag dela med mig av dessa lärdomar. Jag kommer att hänvisa till de olika forskare/författare som beskriver de olika rönen/teorierna så att den vetgirige kan forska vidare på egen hand.Howard Gardner (Harvard School of Education) har presenterat ett nytt sätt att definiera och indela intelligens:• Verbal• Matematisk-logisk• Spatial (konst)• Kinestetisk (idrott, balett)• Musikalisk• Interpersonell (relationer mellan människor; det som idag kallas social intelligens)• Intrapersonell (god självkännedom)Denna indelning visar redan genom dessa benämningar att han ser känslor och logisk förmåga som en enhet. Exempelvis musikalitet är säkert för var och en en egenskap som måste förena känslor med intellektuell förmåga. Faktiskt är det endast en kategori ovan som INTE tar känslorna med i beräkningen!Denna princip, att se människans olika egenskaper som en helhet, tilltalar mig mycket. Jag är övertygad om att allt, PRECIS ALLT, inom oss bildar den helhet som är individen. Det finns inga motsatsföhållanden andra än de vi skapar och då orsakar de dåligt mående. Vi skapar dessa motsatser på grund av kulturella betingelser, på grund av tradition, grupptryck, mm, och inte förrän vi rättar till detta missförhållande och accepterar våra olika egenskaper som olika sidor av samma mynt som vi kommer att må bättre. Att hävda att "jag mår bra som det är" vågar jag påstå är förnekelse. Förnekelse är bekvämare än kraftfulla åtgärder mot det som inte är bra för oss. En bekant elände kan vara lättare att hantera än en okänd framtid. Men hur länge kan man stå ut? När smärtan inom en själv blir tillräckligt stor måste man antingen lindra den (ex med droger) eller genomföra en förändring. Förändringar kräver mod att ta steget ut i det okända. VAR MODIGA, mina vänner!!!! Belöningen är oerhört mycket större än ni kan föreställa er!!! Detta är vägen till sinnesro.Det som idag kallas social intelligens blev ett forskningsbegrepp redan på 60-talet. Vem av er trodde det? Tyvärr är det så att känslornas forskningsområde kräver tid, enormt mycket tid! Man kan inte dra några säkra slutsatser förrän man har haft ett par generationer att övervaka och experimentera på. Det får emellertid inte hindra oss. Våra tekniska framsteg har varit hisnande och det har bidragit till att vi har ett känsloliv som sackar långt efter våra intellekt. Om vi ska må bra, dvs om våra känslor ska stå i samklang med resten av våra liv, måste vi ge känslorna en chans att hinna ikapp. Jag vill t.o.m påstå att för vår egen skull borde vi prioritera känsloforskning före annan forskning. Många av våra sjukdomar beror på att vi emotionellt inte kan hantera resten av våra liv. Därav många sjukdomar.Mer om detta imorgon...

Presentation

Omröstning

Kan människor förändras till det bättre?
 Ja, fast det är svårt.
 Ja, inte alls svårt.
 Ja, fast bara i småsaker.
 Nej, aldrig. (Summan av våra laster är alltid konstant).

Fråga mig

1 besvarad fråga

Kalender

Ti On To Fr
        1 2 3
4 5 6 7 8 9 10
11 12 13 14 15 16 17
18
19
20 21 22 23 24
25 26 27 28 29 30 31
<<< December 2006 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards