Alla inlägg den 17 december 2006

Av leonardo - 17 december 2006 21:08

Känsloforskningen är fortfarande i sin linda och det finns lika många teorier som det finns forskare på området. Vissa saker är man dock överens om. Det finns ett litet antal grundläggande känslor och alla andra kan härledas från dessa. Det betyder också att de flesta känslorna är inlärda och beror på personliga anlag, uppväxtmiljö och kultur.Personligen föredrar jag denna indelning:RädslaIlskaSorgAvundKärlekVissa känslor är härledda kombinationer av två eller flera av de fem grundkänslorna. Dessutom kan det vara så förvirrande att vissa känslor omtolkas till andra känslor. Ex är det mycket vanligt att sorg uttrycks som ilska. Varför? Och varför är det viktigt att känna till dessa saker?Oerhört många problem och ett stort antal psykosomatiska sjukdomar idag beror på att människor inte kan tolka och hantera sina känslor. Faktiskt så kan många inte ens sätta namn på dem. Känslorna orsakar förvirring och dåligt mående, t.o.m sjukdom.Sjukdomar som ätstörningar, missbruk av olika slag, ångest och depresioner, mm, har alla starka element av misstolkade känslor i sin respektive sjukdomsbild. En oförmåga att hantera sina känslor kommer till uttryck i ångest, ilska och aggresivt beteende, samt ofta en jakt efter lindring som kan sluta i missbruk.Det som de allra flesta söker är sinnesro och kärlek. Dessa är synonymer och kan endast nås när man kan hantera sina känslor på ett sunt sätt. Observera att det inte betyder att man lär sig undvika vissa känslor utan att man lär sig ta emot känslorna för vad de är.Många gånger har jag hört att man alltid kan lita på sina känslor och själv har jag skrivit det på dessa sidor. Det är riktigt i sig, men det finns ett aber....Alla känslor föregås av en omedveten tolkning av intryck. Det betyder att hjärnan varit där och "tafsat" på känslorna innan dessa gjorts tillgängliga för min medvetna tolkning. Så den verkliga frågan är: kan jag lita på min hjärnas tolkning av mina känslor?Svaret är ja, men bara om jag tränat min hjärna att tolka på ett sunt sätt.Hur gör man då det? Och hur vet jag att min hjärna inte lurar mig? Dessa saker blir temat för min blogg den närmaste tiden.Alla känslor kräver handling/förändring, men det är inte alltid så lätt att veta vad som ska göras.

Av leonardo - 17 december 2006 21:07

Vet inte hur det är med er, men jag har lessnat lite på "Dagens ordspråk", så jag tar en paus. Kanske återkommer de.....

Presentation

Omröstning

Kan människor förändras till det bättre?
 Ja, fast det är svårt.
 Ja, inte alls svårt.
 Ja, fast bara i småsaker.
 Nej, aldrig. (Summan av våra laster är alltid konstant).

Fråga mig

1 besvarad fråga

Kalender

Ti On To Fr
        1 2 3
4 5 6 7 8 9 10
11 12 13 14 15 16 17
18
19
20 21 22 23 24
25 26 27 28 29 30 31
<<< December 2006 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards