Alla inlägg den 10 december 2006

Av leonardo - 10 december 2006 20:27

Jag brukar inte ge mig in i denna typ av diskusioner på nätet - helt enkelt därför att det alltid är bättre att göra det muntligt i ett samtal. För att undvika missförstånd. Men flera har kommenterat mina beskrivningar och jag känner att det råder lite osäkerhet om vad jag menar. Därför:Med mitt andliga jag menar jag mitt sanna jag, dvs den del av individen "leonardo" som alltid kommer att leva, även efter att min kropp är död. Dessutom: jag skiljer inte mellan mitt andliga jag och själen eller Gud eller Helige Ande. Jag anser att följande begrepp är synonymer:Gud=Kärlek=Glädje=Sanning=Själen. Det finns givetvis många fler synonymer!Den uppmärksamme kanske noterar att jag skrev själen ovan. Just precis!Hur många själar finns det?Jag anser att det bara finns en. Vi omfattas alla av själen, eller kanske bättre sagt, en del av själen. Denna del blir individen "NN". När kroppen dör förenas själen "NN" med helheten igen.Helheten, dvs hela själen är Skaparen. Men inte bara den - det skulle bli något slags panteism. Jag menar inte att allt som finns=Gud. Allt som finns i vår fysiska verklighet + allt som vi inte känner till + den skapade verklighetens motsats = Gud (kanske). Med den skapade verklighetens motsats menar jag allt det fulländade som inte är begränsat på något sätt.Den verklighet som vi kan iaktta och känner till är en manifestation av Skaparens egenskaper i en mindre fulländad version. Den fulländade versionen känner vi inte till ännu, men det kommer. Jag är övertygad om att den dag kommer då mänskligheten kommer att "känna Skaparen", dvs förstå skapelsens yttersta mening.Jag har länge brottats med desa frågor: varför finns jag, vad är syftet med mitt liv, med hela skapelsen, vad är min relation till Gud. Jag har hittat svar på dessa frågor som tillfredsställer mig just nu, men jag tror också att livet är en skapelseprocess som aldrig tar slut. Därför är det högst sannolikt att dessa svar kommer förändras under min livstid.Därför har jag börjat denna monolog/blogg. Jag hoppas att andra som hunnit längre än jag ska kunna hjälpa mig finna svar på frågor jag ännu inte kunnat lösa.I övrigt - önskar jag er alla insikt och sinnesfrid!

Av leonardo - 10 december 2006 15:11

Din ande vet allt du någonsin kommer behöva veta. All vägledning du kan behöva kan du stå för själv. Hur ska man då få reda på vad som är rätt i varje situation?Lyssna till dina känslor - i stillhet. Dina känslor är det språk din ande talar. Lär dig detta språk och du kommer aldrig någonsin ta miste.

Av leonardo - 10 december 2006 15:10

Gör något du verkligen tycker om. Strunta i om det verkar egoistiskt. Njut! Var lycklig!

Av leonardo - 10 december 2006 15:07

En kropp utan krämpor är en skattefri förmögenhet.(Österländskt)De flesta misshandlar sin kropp med osund mat, osunt beteende, för lite motion, mm. Först när kroppen säger stopp och de blir sjuka börjar de förstå.Ta väl hand om din kropp. Det är det bästa instrument du någonsin kommer förfoga över.

Av leonardo - 10 december 2006 15:05

Rysk kapitalism:Du har två kor. Du räknar dem och får det till 5 kor. Du räknar dem igen och får det till 42 kor. Du räknar dem ännu en gån goch får det till 12 kor. Du slutar räkna och öppnar ännu en flaska vodka.

Presentation

Omröstning

Kan människor förändras till det bättre?
 Ja, fast det är svårt.
 Ja, inte alls svårt.
 Ja, fast bara i småsaker.
 Nej, aldrig. (Summan av våra laster är alltid konstant).

Fråga mig

1 besvarad fråga

Kalender

Ti On To Fr
        1 2 3
4 5 6 7 8 9 10
11 12 13 14 15 16 17
18
19
20 21 22 23 24
25 26 27 28 29 30 31
<<< December 2006 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards