Alla inlägg den 12 november 2006

Av leonardo - 12 november 2006 18:53

En av de svåraste och samtidigt en av de mest tillfredsställande konsterna i livet är just detta - att kunna acceptera det man inte kan förändra eller påverka. I många år försökte jag själv kämpa emot strömmen. Ofta kunde jag inte se skillnaden på sådant jag kunde påverka och sådant som stod utanför min kontroll. Att inse att man står maktlös inför vissa saker är ett svårt steg. Nästa steg - att acceptera detta - är oerhört befriande. Det är en oändlig lättnad att inte BEHÖVA förändra allt. Jag var länge övertygad om att jag var betydelselös och otillräcklig om jag överlät på andra att delvis styra mitt liv. Men det är faktiskt tvärtom. En kraft som är större och förståndigare än jag - exempelvis en grupp människor som tydligare och opåverkat kan bedöma vissa saker som jag inte kan se - har bättre förutsättningar att fatta bra beslut och dessa utfaller i regel till min fördel.

Av leonardo - 12 november 2006 18:50

Gör en upptäckt!Hela vår tillvaro är vad den är tack vare andra människors upptäckter. Vissa har blivit "odödliga" tack vare sina upptäckter. Alla vill vi ju leva vidare i minnet hos våra efterkommande. Kanske är detta en av de bättre metoderna att uppnå odödlighet.Vad tycker du?

Av leonardo - 12 november 2006 18:46

Har du gjort en välgärning,så glöm det.Har du tagit emot en välgärning,så sprid den.(Arabiskt)För mig betyder det att goda gärningar bör vara så mycket en del av min vardag att jag inte anser dem värda särskilt omnämnande. Däremot om jag tar emot en god gärning bör jag återgälda detta genom att göra något för min nästa. De som tror på karma förstår detta: Du får vad du ger.Vad tycker du?

Presentation

Omröstning

Kan människor förändras till det bättre?
 Ja, fast det är svårt.
 Ja, inte alls svårt.
 Ja, fast bara i småsaker.
 Nej, aldrig. (Summan av våra laster är alltid konstant).

Fråga mig

1 besvarad fråga

Kalender

Ti On To Fr
   
1
2
3
4
5
6
7 8 9 10 11 12
13 14 15
16
17 18 19
20 21 22 23 24 25
26
27 28 29 30
<<< November 2006 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards