Alla inlägg den 5 november 2006

Av leonardo - 5 november 2006 10:11

Är tillbaka efter resa med barnen nu under höstlovet. "Dagens ordspråk" blev därför lite ofrivilligt "Veckans ordspråk". Vad jag klurat på idag är följande: Saligare är att giva än att taga.(Bibliskt (Apostlagärningarna))Det går väl knappast att ifrågasätta, men en annan aspekt är denna: Om vi alla är ett, vilket jag är övertygad om, innebär det att allt man ger till andra ger man också till sig själv. Man skulle kunna säga att det inte finns något tagande, endast givande. Det är också viktigt att komma ihåg att man inte kan ge något man inte har själv (som jag skrivit om tidigare). Om dessa premisser gäller, innebär det att allt man vill ha själv skall man ge andra och därmed får man det också själv. Låter lite som en cirkelreferens, men märkligt nog stämmer det i min erfarenhet.Nu startar jag också en ny serie: Dagens reflektion. De ska handla om den andliga sidan av vår existens. Jag är tacksam för alla kommentarer!

Presentation

Omröstning

Kan människor förändras till det bättre?
 Ja, fast det är svårt.
 Ja, inte alls svårt.
 Ja, fast bara i småsaker.
 Nej, aldrig. (Summan av våra laster är alltid konstant).

Fråga mig

1 besvarad fråga

Kalender

Ti On To Fr
   
1
2
3
4
5
6
7 8 9 10 11 12
13 14 15
16
17 18 19
20 21 22 23 24 25
26
27 28 29 30
<<< November 2006 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards