Alla inlägg under januari 2021

Av leonardo - 2 januari 2021 07:49

Jag är övertygad om att människor fungerar olika väl under olika tider på dygnet. Vad det beror på vet jag inte med säkerhet även om jag har några teorier. Ingen av dem kan dock bevisas. Själv är jag mest aktiv på natten. Jag piggnar till mycket påtagligt vid 20-tiden. Effekten är så stark att jag faktiskt ofta kan säga att nu är klockan 8, även utan att kolla. Sedan kan jag arbeta fullständigt koncentrerad och med högt tempo nästan oavbrutet annat än för en snabb nattmacka och toalettbesök. Denna "flow" (ett uttryck myntat av den berömde ungersk-amerikanske psykologen Michaly Czikszentmihaly - ett påtagligt vakert namn som på svenska skulle bli Greve Michael von Michael). Han genomförde sitt viktiga arbete i USA där han under många års försök och publikationer visade att alla människor kan med träning försätta sig in i ett tillstånd av djup koncentration på en uppgift och genomföra den bättre än om man bara halvhjärtat tar itu med arbetet. Många människor kan försätta sig indet tillståndet mer eller mindre lätt och ett fåtal utan ansträngning alls. Två viktiga faktorer är helt avgörande: hur viktig man finner den uppgift man arbetar med samt hur nycket man tränar upp denna förmåga. Jag tror att jag hörvtill de båda nämnda kategorierna. Jag vet inte varför, men vissa nätter arbetar jag "bara halvdant", trots att jag anstränger mig för att gå upp i flow helt. Andra nätter sker det helt automatiskt och jag blir bara vagt medveten om den djupa koncentration som uppstår. Resultatet är däremot heltvöverväldigande. Jag hoppas naturligtvis - och arbetar mycket målmedvetet - att uppnå det senare. En mycket viktig faktor är hur betydelsefullt arbetet är och det är inte ovanligt att jag arbetar helt utan avbrott i mer än 12 timmar. Och detta utan att vara trött eller utmattad. Nästa natt kan jag fortsätta arbetet som om det inte funnits något avbrott. Boken "Flow" finns på svenska, är inte svår att förstå och jag rekommenderar den varmt. Om du, läsaren, har lagt märke till specifika fenomen, så är jag tacksam för allt deltagande i detta viktiga arbete.
En faktor som jag vet är helt avgörande är meditation. Ju mer, desto bättre. En timmes meditation på morgonen och en framåt kvällen är särskilt viktigt. En annan viktig faktor är att effektiv flow mycket påtagligt minskar behovet av sömn. Därför kan den effektiva tiden användas mycket bättre.
Jag har mediterat ca 20 år och har haft stor nytta av det. Och ändå finner jag endast svårligen bra framgångar. Det kan bero på koncentrationens effektivitet. Meditation är nämligen - i sina mångfaldiga former - helt och hållet en "utomkroppsligt" tilllstånd och inget annat. Det finns utomordentliga exempel på dessa fenomen. Jag lovar återkomma till några av dessa senare. Allt har sin tid! Låt Universum Styra! Efter denna första timmes arbete börjar det givande arbetet, även om det. Meditation är nämligen inte en djup avslappning, utan en ännu större merino ull. det behövs endast även en jag har nu arbetatvmer än merinoull. Undvik ljud,

Tidigare månad - Senare månad

Presentation

Omröstning

Kan människor förändras till det bättre?
 Ja, fast det är svårt.
 Ja, inte alls svårt.
 Ja, fast bara i småsaker.
 Nej, aldrig. (Summan av våra laster är alltid konstant).

Fråga mig

1 besvarad fråga

Kalender

Ti On To Fr
       
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Januari 2021
>>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards